פולין ימים ד+ה (סופש)

כמו בימים הקודמים, גם ביום שישי קמנו מוקדם ואכלנו ארוחת בוקר. מיד לאחר מכן יצאנו מורשה והדרמנו לכיוון העיר לודז'.
התחנה הראשונה שלנו בעיר הייתה בבית הקברות היהודי שהוא השני בגודלו בפולין, לאחר הסבר קצר וכניסה מהירה למרחצה של בית הקברות, התחלנו לטייל בבית הקברות ולשמוע הסברים על גטו לודז' ועברו.
התחנה הבאה שלנו הייתה "אנדרטת הלב השבור" בה שמענו את הסיפורים על מחנה הנוער שהיה שם.
מיד לאחר מכן הגענו ל"רדגסט" היכן שהייתה כיכר השילוחים של העיר, ממנה נשלחו יהודי לודז' ברכבות אל מחנות ההשמדה.
אחר כך, יצאנו אל עבר קראקוב בנסיעה של כ4 שעות, כאשר בדרכנו עצרנו לאכול ארוחת צהריים וסוף סוף ראינו מבעד חלונות האוטובוס, גשם פולני ראשון.
הגענו למלון השני שלנו, מלון השוכן מול נהר הויסלה. התארגנו, התלבשנו יפה וירדנו לחדר אוכל גדול בתחתית המלון, בו המתינה לנו סעודת שבת מסורתית. קידשנו, שרנו שירי שבת וסעדנו יחד.
אחרי הארוחה, נפגשנו יחד בלובי של המלון וקיימנו מעגל שיח כיתתי בו גם קיבלנו את מכתבי קרובינו כמה שעות אחר כך הלכנו לישון.

מכיוון שיום שבת התעוררנו מאוחר וכמובן, אכלנו ארוחת בוקר.
לאחר מכן יצאנו בהליכה מהמלון לכיוון כיכר השילוחים של העיר קראקוב. שם, גם ראינו את אנדרטת גיבורי הגטו ואת מקום שיכונו של מחתרת גטו קראקוב. לצערנו, מכיוון שירד גשם, את שאר ההסבר קיבלנו בשיטת ה"שיחה יבשה" כאשר ישבנו בבית המלון ואורי הסביר לנו על מרד גטו קראקוב וכל המשתתפים בו.
לאחר מנוחה קלה, וכששכח הגשם, יצאנו בהליכה קלה לכיוון השכונה היהודית הגדולה השוכנת בעיר, נכנסנו לשני בתי הכנסת הגדולים ודיברנו על כל אנשי הדת והתרבות המשפיעים בתקופת המלחמה ולפניה.
לאחר כל זה, הגענו לשוק הומה האדם באזור מרכז העיר, שם הסתובבנו בחופשיות במשך כשעתיים וקיבלנו כסף לארוחת צהריים אשר אנו בחרנו היכן לסעוד.
בסוף היום כאשר ירד החושך, שמענו מאורי את האגדה הגדולה על העיר והלכנו לכיוון בית הקפה "צינגריה" בו התרחש ערב המרד הגדול, בדרכנו ראינו עוד אנדרטאות. כאשר יצאה השבת, עלינו על האוטובוסים חזרה לכיוון המלון.
בסופו של יום, הגענו לארוחת הערב במלון, וקיימנו ערב פולקלור של ריקודי עם פולנים.
לאחר מכן קיבלנו עוד שעה חופשית והלכנו לישון.